Kalendarz prawnika: Brak wydarzeń na dziś

SONDA

Czy udzielasz porad prawnych pro bono?

Co daje ochrona znaku towarowego?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z ogromną ilością formalności i obowiązków. Na początku mało kto pamięta o tym, aby prawnie zabezpieczyć swoją markę. Wielu rezygnuje z tego rozwiązania ze względu na koszty – zwłaszcza na początku działalności liczy się każdy grosz. Całkowite lekceważenie tej kwestii to błąd, który może Cię w przyszłości sporo kosztować. Poznaj sześć największych zalet rejestracji marki w Urzędzie Patentowym.

Co daje ochrona znaku towarowego?

Ochrona znaku towarowego daje Ci formalne prawo własności do marki.

 

Niestety nie każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że sam wpis do KRS czy CEIDG nie sprawia, że jego marka jest w wystarczającym stopniu zabezpieczona. Aby uzyskać pełne prawa do marki oraz zapewnić jej należytą ochronę należy zastrzec znak towarowy w Urzędzie Patentowym. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić to skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego. To mało znany zawód prawniczy, ale o ścisłej specjalizacji. Rzecznik patentowy zajmie się dla Ciebie wszelkimi formalnościami, a w razie potrzeby zajmie się również wszelkimi przypadkami naruszenia Twoich praw.

 

Zobacz również:

 

Potwierdzeniem ochrony znaku towarowego jest wydawane przez Urząd Patentowy świadectwo rejestracji. Dokument ten da Ci znaczącą przewagę w każdym sporze o markę. Chodzi o to, że jest on dowodem na to, że to Ty posiadasz prawa do marki. Sąd każdorazowo związany jest zakresem ochrony wskazanym w tym dokumencie. Nie musisz więc za przedkładać setek dowodów na to, od kiedy działasz, na jakim terytorium czy co oferujesz. Ochrona znaku towarowego zapewnia Ci monopol prawny na terenie przynajmniej całej Polski, nawet jeżeli marka nie jest jeszcze na rynku.

 

Unikasz sporów o prawa do nazwy firmy.

 

Sprawy o naruszenie praw do znaku towarowego to nie tylko konflikty z konkurencją, która wchodzi w podobne oznaczenia. Niestety często dochodzi do sytuacji, gdy spór o markę powstaje między dawnymi wspólnikami. Kto bowiem ma prawo do jej używania, jeśli została stworzona przez dwie czy więcej osób, których drogi następnie się rozeszły? W przypadku znaku zarejestrowanego ten problem odpada. Prawo do marki ma ten, kto jako pierwszy znak zarejestrował.

 

 

 

Pamiętaj jednak, że w określonych przypadkach takie prawo można unieważnić. Na etapie zgłoszenia nie mogą występować żadne bezwzględne lub względne przeszkody rejestracji. Podstawą unieważnienia może być zarzut dokonania zgłoszenia w złej wierze, czyli tylko po to, aby przejąć markę konkurenta (np. byłego wspólnika). Problem w tym, że zanim od strony formalnej takie prawo unieważnimy miną lata. W tym czasie konkurent może nam bardzo mocno utrudnić prowadzenie działalności gospodarczej.

 

Jeżeli zastanawiasz się co daje ochrona znaku towarowego to na tym przykładzie wyraźnie widać korzyści. Unikasz zmarnowania czasu i pieniędzy na wieloletnie spory sądowe.

 

Chroniąc znak towarowy zabezpieczasz markę przed nieuczciwą konkurencją.

 

Marka to jeden z najcenniejszych zasobów firmy – wie o tym każdy, kto włożył swój czas, trud i pieniądze w budowanie jej rozpoznawalności. Dbamy o to, by marka kojarzyła się klientom pozytywnie, ale nadzwyczaj często zapominamy o ochronie znaku towarowego.

 

Owszem, marce przysługuje również automatyczna, darmowa ochrona. Wynika ona chociażby z przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Korzystanie z niej może jednak w praktyce okazać się mocno problematyczne. Ochrona taka, mianowicie, zazwyczaj ogranicza się do działalności lokalnej. Jeśli więc naruszenie marki ma miejsce w innym rejonie kraju, sąd może nie stwierdzić istnienia ryzyka wprowadzenia klientów w błąd. Sprawa ma się zupełnie inaczej, gdy posiadasz świadectwo rejestracji znaku towarowego – samo jego przedstawienie jest wystarczające, aby konkurent musiał zaniechać dalszych naruszeń.

 

 

Jaki jest zasięg ochrony znaku towarowego?

 

W zależności od skali planowanej działalności gospodarczej możesz uzyskać ochronę znaku towarowego na określonym terytorium. Pierwszą opcją jest rejestracja w polskim urzędzie patentowym. W takim przypadku prawo obejmie całe terytorium Polski na okres 10 lat. Później naturalnie taką ochronę można przedłużyć na kolejne tego typu okresy.

 

Jeżeli ochrona krajowa to dla Ciebie za mało, możesz ubiegać się o rejestrację znaku unijnego. Tutaj monopol prawny do nazwy obejmie wszystkie 28 krajów Unii Europejskiej. Musisz jednak pamiętać, że tę rejestrację jest trudno uzyskać, ponieważ Twój znak nie może być podobny do żadnego znaku już zarejestrowanego w tych krajach. Z tego powodu warto przed zgłoszeniem zrobić badanie znaku. Jeżeli rzecznik patentowy zlokalizuje jakieś przeszkody to wskaże Ci później jak możesz je obejść. Nazywa się to dostosowaniem znaku towarowego do rejestracji.

 

Trzecia procedura obejmuje już większość krajów cywilizowanego świata. Różni się jednak od dwóch poprzednich tym, że rozszerza się w niej ochronę znaku, który korzysta już z ochrony. Czyli aby z niej skorzystać musisz swój znak zarejestrować wcześniej albo w Polsce, albo w UE.

 

Kto może zarejestrować znak towarowy?

 

Aby uzyskać ochronę, jaką daje rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym nie musisz nawet prowadzić działalności gospodarczej. Decydując się na korzystanie jedynie z ochrony darmowej firmę prowadzić musisz. Ochrona ta powstaje bowiem dopiero w następstwie komercyjnej obecności marki na rynku. W razie sporu przed sądem będziesz musiał udowodnić zarówno samo naruszenie, którego dopuściła się konkurencja, jak i zasięg działalności gospodarczej, którą prowadzisz. Wiąże się to z inwestycją czasu, energii i pieniędzy. Tymczasem posiadanie świadectwa ochronnego na znak towarowy oszczędzi Ci tych problemów.

 

 

Ochrona znaku towarowego pozwala usuwać oferty nieuczciwej konkurencji.

 

Posiadając świadectwo rejestracji znaku towarowego możesz skutecznie blokować korzystanie przez konkurencję ze znaków podobnych. Celem regulacji prawnych dotyczących znaków towarowych jest wszak umożliwienie odróżnienia towaru lub usługi na tle konkurencji. Jeśli więc znak używany przez twojego konkurenta może wprowadzać klientów w błąd, będziesz mógł skutecznie z nim walczyć. I to nawet bez wchodzenia w spór sądowy.

 

Naruszenie prawa wystarczy zgłosić administracji Allegro, OLX czy Amazon, przedstawiając świadectwo rejestracji znaku. Samo złożenie takiej skargi powinno doprowadzić do zablokowania ofert naruszycieli.

 

Łatwo zablokujesz rejestrację cudzego podobnego znaku towarowego.

 

Przed laty zgłoszenie wniosku rejestracyjnego do polskiego Urzędu Patentowego wiązało się z wszczęciem procedury badawczej, mającej na celu pełną analizę prawną zgłoszenia. Urzędnik badał w niej również to, czy zgłoszony znak towarowy nie narusza praw znaków już zarejestrowanych.

 

Obecnie obowiązuje procedura sprzeciwowa.

 

Zgodnie z tą procedurą Urząd Patentowy publikuje listę znaków zgłoszonych do rejestracji, a przedsiębiorcy, którzy posiadają zarejestrowany znak towarowy, mają 3 miesiące na zgłoszenie sprzeciwu. Posiadanie świadectwa rejestracyjnego umożliwia więc skuteczne blokowanie rejestracji znaków zbyt podobnych do Twojego.

 

W przypadku korzystania jedynie z darmowej ochrony prawnej będzie Ci zdecydowanie trudniej zablokować zgłoszenie. Co więcej, przedsiębiorca, który zarejestruje w urzędzie znak podobny do twojego będzie mógł żądać od Ciebie zaniechania korzystania ze swojej marki. A ty będziesz musiał udowodnić, że posiadasz do niego prawa. Czy nie łatwiej po prostu zarejestrować swoją markę?

 

Komu przysługują prawa autorskie do logo firmy?

 

W tym kontekście pamiętaj o jednej bardzo ważnej rzeczy. Otóż grafik, który stworzył dla Ciebie logo twojej firmy i nie przeniósł na ciebie autorskich praw majątkowych, ma prawo zakazać Ci używania tego logo. Mimo że za nie zapłaciłeś. Ma nawet prawo unieważnić zarejestrowany już znak towarowy! Dlatego już na etapie zlecania realizacji projektu logo pamiętaj o zawarciu umowy o przeniesienie pełni praw do dzieła.

 

Naturalnie po latach możesz poprosić grafika o podpisanie takiej umowy, ale on wcale nie musi się na to zgodzić. Czasami może zażądać za to dodatkowych pieniędzy. Częściej jednak w ogóle nie będziesz w stanie znaleźć do niego kontaktu. To rodzi dużo problemów, o których więcej dowiesz się z poniższego nagrania.

 

 

Chroniąc znak towarowy unikniesz podwójnego opodatkowania

 

Rejestracja znaku towarowego ma też znaczenie w kontekście optymalizacji podatkowej. Właściciele spółki, aby uniknąć podwójnego opodatkowania, mogą wynająć swój lokal czy samochód. Analogicznie można postąpić ze znakiem towarowym.

 

Zarówno przedsiębiorca, jak i osoba fizyczna, która jest właścicielem zarejestrowanego znaku towarowego, może podpisać z innym przedsiębiorcą umowę na używanie tego znaku. Właściciel znaku zyskuje w ten sposób przychód, natomiast spółka – udokumentowany koszt.

 

Używając R-ki w kółku możesz znacznie poprawić sprzedaż produktów

 

Charakterystyczny symbol ® oznacza jedynie tyle, że dany znak towarowy został zarejestrowany. Jednak w świadomości zdecydowanej większości konsumentów wiąże się on z wysoką jakością i prestiżem. Przyjęło się uważać, że produkt oznaczony r-ką jest oryginalny. W praktyce przekłada się to na zwiększenie sprzedaży produktu, przy logo którego widać ten symbol. Dlaczego więc nie wykorzystać tego błędnego przekonania? Dzięki temu popularnemu mitowi rejestracja znaku po prostu ci się opłaci.

 

Trzeba pamiętać, że symbolem ® można się posługiwać dopiero od momentu rejestracji znaku – samo wszczęcie procedury rejestracyjnej nie wystarczy. Używanie tego symbolu bez świadectwa rejestracji znaku towarowego grozi grzywną w wysokości 5 tysięcy złotych.

 

Co daje ochrona znaku towarowego?

 

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat tego, co daje ochrona znaku towarowego to koniecznie obejrzyj poniższe nagranie. Zostało tam omówionych ponad dwadzieścia argumentów za zgłoszeniem.


® 2011 - 2019 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.